Sunday, November 1, 2009

Jambatan Dalat..


Permukaan jambatan yang bertar...

Akhirnya Jambatan Dalat yang menghubungkan beberapa buah kampung,termasuk kampung aku dengan pekan Dalat telah
siap dan telah digunakan kira-kira sebulan yang lalu..



Jambatan Dalat ketika dalam pembinaan..

Sebelum ini ,penduduk kampung menggunakan jalan air iaitu melalui sungai untuk ke Pekan Dalat. Selepas jalan Sg Kut ke Kpg Brunei siap dibina,penggunaan jalan air telah berkurangan kerana
kebanyakan penduduk kampung yang berdekatan telah mula
menggunakan jalan tersebut .





Jambatan ketika dalam proses pembinaan..
Cuma yang menjadi masalah pula ialah untuk menyeberang Batang Oya dari kampung Brunei ke pasar Dalat di seberang kampung tersebut.

Lantaran itu beberapa penduduk tempatan telah mengambil kesempatan dengan menyediakan perahu tambang untuk orang yang hendak ke seberang.


Batang oya... kampung Brunei ,Dalat.

Sebuah feri kayu juga telah dibina untuk membawa kenderaan seperti kereta dan motosikal untuk menyeberang sungai tersebut.Sebelum itu mereka telah gunakan feri tersebut di tapak Jambatan Dalat sekarang.

Namun itu dulu,sekarang dengan siapnya Jambatan Dalat telah membolehkan penduduk kampung terus menggunakan kenderaan ke seberang tanpa perlu menunggu feri atau meninggalkan kenderaan dan meneruskan perjalanan ke seberang dengan perahu tambang pula.

Dengan siapnya jambatan tersebut juga bermakna berkuranganlah juga pendapatan pengusaha perahu tambang.
Ini kerana hampir semua van pengangkut penumpang terus ke seberang tanpa melalui kampung Brunei di mana perahu penambang menyediakan perkhidmatan.

Cuma yang ada penumpang tempatan sahajalah..
Tapi ok jugalah tu kan daripada takde langsung..




No comments:

Post a Comment