Tuesday, June 2, 2009

Semburan kabus...


Gambar sebelum fogging....Kpg Tutus Hilir.

Hari ni 1hb Jun..Selamat Hari Gawai kepada yang merayakannya. Selamat bercuti juga kepada semua yang bercuti..sama ada cuti sekolah ataupun cuti perayaan Gawai...
Aku pun cuti juga tapi kena turun buat kerja hari ni memandangkan ada satu kes denggi.

Hari ni juga kami telah pergi ke politeknik mukah untuk mengutip ovitrap atau perangkap nyamuk iaitu pada sebelah pagi.. Ovitrap ni perlu dikutip walaupun hari cuti kerana pusingan genap 1 minggu adalah hari ini...kenalah kutip juga..Ini kerana jika dibiarkan melebihi 1 minggu telur nyamuk akan menjadi nyamuk dewasa dan terbang...kalau dah terbang nyamuk tu bertambahlah populasinya.
Pada sebelah petangnya kami menjalankan langkah kawalan untuk kes yang disyaki demam denggi tu iaitu di kampung Tutus Hilir,Mukah.Kami buat larva 'survey ' dan selepas itu buat aktiviti semburan kabus(fogging)

Semburan kabus ni adalah campuran racun dan minyak diesel.Sebelum semburan kabus dibuat biasanya kami akan memberitahu penduduk supaya menutup barang makanan sebagai langkah berjaga-jaga.
Oleh itu peringatan yang biasa setiap kali fogging nak dilakukan ialah supaya menutup makanan yang terdedah..Dan bagi penghuni pula adalah dinasihatkan supaya keluar dari rumah atau bilik kerana dikhuatiri akan tersedut asap semburan terlalu banyak nanti.Ini akan mendatangkan kesan kepada kesihatan terutama penghidap sakit astma.


Dibawah ini adalah gambar yang sempat dirakamkan masa fogging tersebut...






Oklah,malam dah lewat ni.Esok nak pulang kampung kejap tengok pesta kaul kat kampung aku tu..
Selamat Hari Gawai
...Jumpa lagi.









No comments:

Post a Comment