Friday, May 29, 2009

Perjalanan Ke Baoh..









Pada 25/5/2009 hingga 28/5/2009 yang lalu kami telah membuat perjalanan kerja ke ulu batang oya iatu ke beberapa buah rumahpanjang di sekitar kawasan baoh..

Aku tak berapa pasti nama kawasan tersebut tetapi dapat ingat nama beberapa buah rumah panjang tersebut iaitu rumah Lanyit,Rh Langit dan Rh Chabo. Yang selebihnya aku tak ingat,maklumlah baru juga menjejak kaki ke rumah- rumah tersebut.


Rh. Chabo merupakan rumah terpanjang yang aku tau kat situ iaitu menghampiri 40 pintu.
Aku pergi bersama 4 lagi rakan dari jabatan yang sama bagi membuat semburan racun nyamuk (semburan biasa).Semburan ini menggunakan racun khas yang digunakan untuk mengawal penyakit malaria dan sekaligus membunuh nyamuk yang hinggap didinding rumah yang kita sembur.Racun ini boleh tahan sehingga 6 bulan selepas disembur.

Sambil membuat semburan tu kami juga mengambil data tentang penduduk di rumah yang dilawati untuk rujukan bila diperlukan nanti.Selain itu kami juga membuat lawatan ke sekolah rendah yang ada di kawasan tersebut.Di sekolah tu kami memeriksa kebersihan kawasan sekolah dan dewan makan dan lain-lain yang berkaitan.Sebenarnya kawan aku yang buat ni,aku tengok je sebab aku buat tugas lain...pandu bot..

Kami berada di sana selama 3 hari 3 malam dan pulang ke Pekan Dalat pada hari ke 4 tu.
Sepanjang berada di sana kami tinggal di Rh. Langit (Gambar atas tu).
Selepas menghabiskan semua kerja , kami pulang pada 28 hb tu.Tetapi dalam perjalanan pulang tu sempat pula kami singgah di tepi sungai/batang oya tu untuk memancing..dapat jugalah beberapa ekor untuk dibawa pulang.


Setakat ni je dulu..tak banyak gambar yang dapat aku rakamkan kerana hanphone aku kehabisan bateri..













No comments:

Post a Comment