Friday, June 19, 2009

Tertekan?

Siapakah yang tak pernah merasa tertekan atau tak pernah mengalami tekanan.
Macam-macam perkara yang boleh buat kita tertekan.Yang pastinya tekanan sentiasa ada dalam hidup seharian kita .



Masa kat sekolah dulu kita tertekan kerana pelajaran dan harapan guru serta keluarga agar mendapat yang baik dalam pelajaran.Paling tertekan ialah saat-saat tiba ujian.Macam-macam boleh terjadi bila nak masuk dewan peperiksaan tu.



Kalau setakat ujian penggal persekolahan tu , tak juga teruk sangat. Penggal depan masih boleh uijan kalau keputusan tak baik.Tapi yang betul-betul akan buat kita menggelabah tu ialah masa peperiksaan umum seperti SPM atau STPM tu.



Bagi aku , aku dah hadapi kedua-duanya. Masa SPM tu aku taklah gelabah sanga dan dapatlah meluluskan diri setakat nak sambung tingkatan 6.
Cuma bila sampai peperiksaan STPM tu aku tak dapat nak lepas. Terima jelah..



Masa peperiksaan kertas Ekonomi STPM tu lah aku macam orang hilang akal je bila masuk dewan peperiksaan.Adakah patut aku duduk di meja yang takde label angka giliran..meja di letak kat tepi dewan je....Nasib baiklah kawan aku cepat2 bagi tau.Hai..macam-macam ada....



Masa dah kerja ni lain pula ceritanya.Dalam kerja memang ada tekanan..kalau bos incharge kita jenis tak bertimbang rasa , ada juga yang tertekan. Buat itu salah,buat ini salah..apalagi kalau memang tak buat kerja tu..memang kita yang salah.



Bagi ku,kerja bukan masalah. Cuma jangan buat hal masa kerja atau lawan bos..
Apa yang buat otak aku sibuk sikit ialah duit belanja je dan masalah lain..yang peribadi .
Tiap -tiap hari kena keluar belanja..



Pergi kerja kena beli minyak..tengahari makan nak belanja lagi.Tu yang tiap hari,belum lagi yang lain-lain termasuk kredit hanset kita tu.Motor kena bayar bulan-bulan..dah kita buat hutang kenalah bayar...Tanpa sedar baru 15hb dah kering akaun bank tu..Nak korek kat mana lagi?



Aku tak tau nak cari kat mana lagi..Kerja sambilan kalau yang sesuai boleh juga cuba-cuba.
Nak cari pendapatan kat internet,ada juga aku buat tapi yang masuk takdelah plak..malah pernah kena tipu!Hidup ni memang macamtu..kalau tak kenakan orang,kita yang kena.

Oklah,aku tak nak cakap yang peribadi ni.Mungkin lain kali je.

No comments:

Post a Comment