Tuesday, August 11, 2009

Aku format komputer....


Minggu ni aku tak pergi mana mana.Aku banyak habiskan masa di ofis dan depan laptop ni...bukan online cuma aku kena format semula komputer aku.Maklumlah dah lambat semacam dah.Aku agak lapop aku dah kena serang virus jadi aku format lah ..


Selepas semua selesai rasanya komputer aku dah ok semula..taklah laju sangat tapi bolehlah.

Kalau dulu tu...kadang kadang aku rasa nak hempas je laptop aku tu pasal terlalu lambat..

sekarang sudah bagus sikit,laju sangat takdelah sebab processor dia celeron je dan RAM nya pun tak besar.Komputer lama dan 2nd hand kata kan..laptop ipar aku.


Hari ni turun hujan dan agak lebat juga tadi..nampaknya jerebu dah tiada lagi buat masa ni. Tak tau lah beberapa hari lagi.Beberapa hari yang lalu jerebu agak teruk dan aku yang hari hari ulang alik pergi kerja juga telah terbatuk batuk kesan daripada terdedah kepada jerebu tu..

Harap harap lepas ni tiada lagi jerebu dan tiada lagi kebakaran yang besar sepeti kebakaran hutan dan ladang yang menyumbang kepada jerebu.


Walau bagaimana pun..Influenza A (H1N1) masih lagi membimbangkan .

Oleh itu kena ambil langkah berjaga jaga dan amalkan kebersihan diri... jika anda berasa demam silalah berjumpa doktor atau mendapatkan rawatan di pusat perubatan terdekat.

Ini adalah sebagai langkah berjaga-jaga..


Ini adalah info terkini tentang Influenza A(H1N1) setakat aku tulis artikel ni.

Aku dapat info ni dari laman web kementerian kesihatam Malaysia.


Situasi semasa Influenza A(H1N1)(Setakat 11 Ogos 2009, jam 8.00 pagi)

Kes - Kes Baru: 270Kes - Kes Import: 0Kes Jangkitan Tempatan: 270Kes Kematian: 6
Jumlah Kes di Malaysia: 2,253 dengan jumlah kematian 38 orang.
Untuk makluman, pada masa ini terdapat seramai 48 pesakit sedang dirawat di hospital dan 11 lagi dirawat di ICU. Daripada 11 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, 4 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu penyakit kronik (2), obesiti (1) dan post -delivery (1). Seramai 11 orang telah didiscaj dari hospital semalam.
Untuk makluman, 6 kematian adalah kematian yang berlaku terdahulu dan hanya disahkan ada mendapat jangkitan H1N1 pada 6, 8 dan 9 Ogos 2009, dilaporkan pada 10 Ogos 2009 secara formal sebagai kes-kes kematian yang ada kaitan dengan jangkitan influenza A(H1N1). Empat (4) daripada kes kematian ini didapati mempunyai faktor risiko samada Diabetes, Hipertensi atau Asma. Tarikh kematian sebenar 6 kes tersebut adalah seperti berikut, 4 Ogos (1), 6 Ogos (2) dan 7 Ogos(3).




oklah...sampai jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment