Friday, August 7, 2009

Jerebu Lagi...





Beberapa hari ni kelihatan jerebu semakin menebal di mukah .
Pagi ni aku turun terasa bau asap menusuk ke hidung ..terasa semacam habuk masuk ke kerongkong menyebabkan batuk aku semakin menjadi.






Bahang atas jalan juga terasa semakin panas..
maksudnya udara kita semakin panas disebabkan partikel habuk yang terapung diudara memerangkap haba.








Biasanya aku tak guna kipas sampai pagi tidur malam tu..
tapi semalam masa aku layari internet aku rasa berpeluh walaupun guna kipas.
Dan aku tidur guna kipas sampai pagi pun tak sejuk lagi.






Semasa aku pulang kerja lewat senja tu ,aku sering terjumpa bomba melintas dan ternampak beberapa tanah kebun atau tepi jalan yang terbakar disebabkan cuaca panas dan kering sekarang..Keadaan ini menyebabkan rumput atau kayu mudah terbakar.
Hati-hati bila anda membuang puntung rokok anda kerana ia boleh menjadi punca kebakaran.


Bagi yang menghidap asma kena lebih berhati hati kerana habuk boleh menyebabkan mereka rasa susah bernafas.Bagi yang menghidap asma jangan terlalu banyak terdedah dengan habuk dan minum air yang banyak.



Dalam keadaan sekarang yang tengah hangat dengan Influenza A(H1N1) pesakit asma adalah salah satu yang tergolong dalam golongan berisiko bagi Influenza A(H1N1).
Jika rasa demam,sakit tekak dan batuk batuk silalah buat pemeriksaan di klinik atau hospital terdekat.




Cukuplah dulu untuk kali ni...Jumpa lagi.




No comments:

Post a Comment