Wednesday, July 1, 2009

Kisah Ku...

Kadang kadang dalam hidup ini, kita cuba berbuat baik kepada orang tetapi tidak dihargai,sedangkan bila kita melakukan sedikit kesilapan kita mula jadi tumpuan..Hilanglah segala kebaikan yang pernah kita lakukan selama ini.
Cuma keburukan itu yang akan kekal dalam diri kita..Umpama kain putih tercalit kotoran..kesannya tetap ada walaupun kotoran itu bukan dari kita.

Perkara buruk pasti tersebar dengan cepat tak kira berita itu benar atau tidak....
Memang menyakitkan bila kita jadi mangsa bualan atas apa yang tak pernah kita lakukan..
Dan...

Aku pernah melaluinya,dan aku tak pernah lupa...
Masa tu kira kira 2 tahun yang lepas,aku memang aktif lagi kat kampung .Apa saja keramaian aku akan terlibat dan cuba membantu terutama bila ada kematian.

Aku membantu setakat yang mampu ...kerana dah selalu bergaul dengan orang tulah aku dah jadi mesra dengan semua orang termasuk anak dara dan isteri orang..
Aku juga selalu terlibat bila ada keramaian anjuran kampung..seperti bila ada pertandinan karaoke peringakat kampung.

Dipendekkan cerita,bila terlibat dengan semua nilah aku sentiasa kena bergaul dan bertemu dengan orang atau lebih tepat ajk penganjuran tu..Di sinilah bermula masalah aku..
Aku tak tau bagaimana nak cakap..aku sendiri tak tau dan aku dengar dari orang lain juga.

Masa tu aku dapat tahu ada orang benci aku bila adik perempuan aku cakap kat aku..
Aku terkejut juga..mereka kata aku ada ganggu isteri orang..siap cakap mereka nampak aku pergi rumah tu pula..Hai...teruknya mereka tu...aku dah kena fitnah. Sakitnya,nasib je aku tak belasah mereka..atau aku yang kena belasah.

Yang teruknya kawan kawan aku anggap berita tu betul...faham fahamlah apa aku rasa.
Tetapi beberapa lama lepas tu aku dengar salah seorang yang sebarkan berita tu ada skandal dengan perempuan tu..dan aku dengar isterinya juga telah menyerang perempuan itu.

Aku tak kisah mereka nak buat apa..itu hal mereka., tapi jangan burukkan aku...kerana aku tak buat apa apa...
Sehingga sekarang aku masih ingat lagi perkara itu..dan mereka yang memburukkan aku..
Sekarang aku jarang pulang kampung...kalau pulang pun aku duduk rumah je dan tak nak terlibat dengan keramaian lagi..

No comments:

Post a Comment